رییس مرکز بحران سازمان هواشناسی در گفت وگو با ایرنا:

انتقال آب دریا ، بحران خشکسالی را حل نخواهد کرد

انتقال آب دریا

«احد وظیفه» روز جمعه درگفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی درباره حل بحران تنش آبی از طریق انتقال آب دریا به خشکی، افزود: انتقال آب دریا به شهرهای مرکزی برای برطرف کردن خشکسالی از جنبه های مختلفی قابل بررسی است؛ ایران هم اکنون از جهات مختلف با تنش آبی مواجه است، هم مشکل تامین آب شرب در شهرها را داریم هم تامین آب کشاورزی؛ به خصوص در فلات مرکزی، کمبود آب جدی است به طوری که همه از کاهش جدی آب‌های زیرزمینی خبر می‌دهند.

رییس مرکز بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه برداشت از آب‌های زیرزمینی عوارض مختلف بدون بازگشتی از جمله فرونشست زمین دارد، گفت: اینکه راه‌حل انتقال آب شرین شده دریا می‌تواند جایگزین مناسبی باشد و پاسخگوی تنش آبی و نیازهای آتی؟ قطعا خیر نمی‌تواند. این طرح حداکثر می‌تواند یک شهر و یا روستا را آب رسانی کند اما اینکه به صورت وسیع نیازهای آبی را برطرف کند این چنین نیست.

به گفته وظیفه، هزینه تمام شده انتقال آب دریا آنقدر گران است که اگر حتی در بخش کشاورزی هم استفاده شود موجب گران شدن محصولات کشاورزی خواهد شد ضمن اینکه حجم آب محدودیت دارد و نمی‌تواند فراگیر باشد.

وی گفت: با این حال در شرایط تنش آبی تامین آب شرب اولویت است و چاره‌ای جز این نیست که با طرح‌های شیرین سازی آب دریا،  آب را به دست مصرف کننده برسانیم. با این حال توصیه می‌شود با استفاده از تکنولوژی هزینه تصفیه آب را کاهش دهیم. تامین انرژی از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند منجر به کاهش آلودگی هوا و در درازمدت به ارزان‌تر شدن این طرح کمک کند.

رییس مرکز بحران سازمان هواشناسی گفت: ایران منابع بسیار غنی انرژی خورشیدی برای تولید الکتریسته دارد و اگر بتوانیم آب دریا را با طرح‌های شیرین سازی با استفاده از انرژی خورشیدی شیرین سازی کنیم، هم کارآفرینی کرده‌ایم و هم در بلند مدت مقرون به صرفه خواهد بود و از آلودگی زیست محیطی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای شیرین سازی جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا،  طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، از جمله دستاوردهای بزرگ کشور در دهه پنجم پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسید و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی و عملیات اجرایی خط سه انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان و عملیات اجرایی خط شماره چهار انتقال آب به سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان نیز آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست