شرکت شاخص انتقال آب خلیج فارس

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. Projects
  4. chevron_right
  5. شرکت شاخص انتقال آب خلیج فارس

بخش مهمی از معادن ایران نظیر معادن سنگ آهن و معادن مس در جنوب شرق کشور به ویژه در استان­ های هرمزگان، کرمان و یزد واقع شده است. در حال حاضر طرح ­های توسعه­ ای بزرگی در زمینه معدنی همچون تولید و فرآوری سنگ آهن، کنسانتره، گندله، فولاد سازی و استخراج و فرآوری مس در دست اقدام است.

شرکت معدنی و صنعتی سنگ آهن گل گهر، شرکت ملی مس ایران و شرکت معدنی صنعتی چادرملو برای تامین کمبود آب تاسیسات موجود و همچنین تامین طرح­ های توسعه ­ای در دست اقدام منطقه، طرح نمک­زدایی آب دریا در منطقه غرب بندرعباس و انتقال آب مذکور به محل­ های مصرف را در دستور کار قرارداده ­اند. در این راستا شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس تاسیس و مسئولیت مدیریت و راهبری این طرح بزرگ را به عهده گرفته است.

در فاز اول این طرح ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب دریا در سال نمک­زدایی شده و در مسیری به طول حدود ۷۵۰ کیلومتر به محل ­های مصرف (مجتمع صنعتی معدنی گل گهر، مجتمع مس سرچشمه، مجتمع صنعتی معدنی چادرملو) انتقال داده می­ شود. طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور در قالب ۳ قطعه طراحی و اجراء خواهد شد.

مصرف کننده میزان آب (میلیون متر مکعب در سال)
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر 45
شرکت مس سرچشمه 30
یزد (مجتمع چادر ملو و سایر صنایع) 20
سایر مصارف 15
جمع کل 110

کلیات پروژه (قطعه اول)

در قطعه اول خط انتقال از آب شیرین کن واقع در غرب بندرعباس شروع و به سمت معدن گل گهر سیرجان در ارتفاع حدود ۱۸۰۵ متر از سطح دریا امتداد می یابد. مشخصات کلی مسیر قطعه اول عبارت است از:

  • مسیر سازی: خاکبرداری و احداث باند عملیات به عرض ۳۰ متر و طول ۳۰۰ کیلومتر به حجم تقریبی ۱۶ میلیون مترمکعب
  • خط لوله: به قطر ۱۶۰۰ میلی متر و به طول ۳۰۰ کیلومتر از ایستگاه پمپاژ بندر عباس به سایت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر
  • ایستگاه پمپاژ: هفت ایستگاه
  • مخازن ذخیره و تعادلی: مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی در ایستگاههای پمپاژ ۲،۳،۴،۵ / دومخزن ۱۵هزار مترمکعبی در ایستگاههای پمپاژ ۶ و ۷ / یک مخزن ۴۵ هزار مترمکعبی در منطقه سایت گل گهر / دو مخزن تعادلی ۲۰ هزار مترمکعبی حدفاصل ایستگاه های ۴ و ۵
  • پست و خط انتقال برق: ۷ پست فوق توزیع در ایستگاههای هفت گانه پمپاژ / دو پست فوق توزیع در منطقه شهرک صنعتی بندرعباس و حاجی آباد / توزیع برق فشار قوی از طریق احداث خطوط انتقال برق

مسیر و مشخصات قطعات طرح

این طرح از قسمت غرب شهر بندرعباس، از محل تاسیسات آب شیرین آغاز شده و در  ادامه مسیر به سمت شمال پس از عبور از ارتفاعات شهر فین و حاجی آّباد وارد دشت شده و به سمت مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی سیرجان می‌رسد.

از آنجا به سمت معادن مس سرچشمه واقع در جنوب شهر رفسنجان در استان کرمان حرکت کرده و در ادامه مسیر خود از محدوده معدن سرچشمه به سمت صنایع فولادی یزد و مجتمع صنعتی چادر ملو در استان یزد منتهی می شود.

  • قطعه یک: حدفاصل آب شیرین کن در غرب بندرعباس تا محدوده مجتمع صنعتی معدنی گل گهر (۳۰۰ کیلومتر)
  • قطعه دوم: حدفاصل مجتمع صنعتی معدنی گل گهر سیرجان تا مجتمع مس سرچشمه در رفسنجان (۱۳۵ کیلومتر)
  • قطعه سوم: حدفاصل مجتمع مس سرچشمه تا صنایع فولادی در منطقه اردکان یزد و همچنین انشعاب صنایع معدنی چادرملو (۳۴۰ کیلومتر)

مشخصات فنی و مراکز عملیاتی پروژه

در قطعه اول، آب از آب شیرین کن بندرعباس تحویل گرفته شده و توسط خط انتقال فولادی به قطر نامی ۱۶۰۰ میلیمتر به سمت معدن گلگهر سیرجان پمپاژ می شود. این خط شامل هفت ایستگاه پمپاژ با توان مصرفی کل ۱۲۵ مگاوات و ارتفاع پمپاژ کل حدود ۲۴۰۰ متر ستون آب می باشد.

خط انتقال آب در قطعه اول، به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر آب را با دبی ۴ مترمکعب در ثانیه از رقوم صفر از سطح دریای آزاد (آب شیرین کن بندرعباس) به رقوم ۱۸۰۰ متر از سطح دریای آزاد در منطقه گل‌گهر خواهد رساند.

پروژه قطعه اول خط انتقال آب شامل مراکز عملیاتی مستقل ذیل می باشد:

مسیرسازی خط انتقال و راه‌های دسترسی و ابنیه فنی راه

  • بازگشایی مسیر از بندرعباس تا مقصد گل‌گهر به طول مسیر ۳۰۰ کیلومتر
  • خاکبرداری و مسیرسازی خط انتقال به حجم برآوردی ۱۶ میلیون متر مکعب خاک‌برداری
  • احداث جاده سرویس به طول خط برای امکان تردد ماشین آلات
شرکت شاخص انتقال آب خلیج فارس
فهرست